Do naszej redakcji wpłynęło bardzo ciekawe zapytanie od naszego czytelnika. Pan Marek zapytał nas czy lutowanie szprych daje wymierna poprawę sztywności w kołach 29-calowych oraz czy ewentualnie pokusilibyśmy się o sprawdzenie tego empirycznie w naszym Labie? Stwierdziliśmy kolektywnie, iż temat jest ciekawy oraz „na czasie” i standardowa odpowiedz drukowana w dziale korespondencji od i do Czytelników to zdecydowanie za mało. Uruchomiliśmy nasza wyobraźnię oraz kontakty w branży, aby jak najwnikliwiej zglebić zagadnienie.

Nad samą procedurą łączenia szprych nie będziemy się rozwodzić w tym artykule. Warto jedynie napomknąć, że obecnie stosuje się kilka rodzajów drutu do wiązania, a za spoiwo służy już nie tylko topnik, ale również specjalne kleje na bazie żywicy.

Rys historyczny
Praktyka wiązania i lutowania szprych na krzyżach, czyli w punktach ich przecięcia najbliżej obręczy, wywodzi się z kolarstwa torowego. Jak wspomina Pan Wojciech Turlejski z krakowskiego Cyclocentrum, który ścigał się na torze w latach 70., dostępne wtedy obręcze miały płaski przekrój i były relatywnie miękkie, a szprychy nie tak mocne jak dzisiejsze i najzwyczajniej w świecie rozciągały się. Jako że ówczesna technologia nie pozwalała na zbudowanie wystarczająco sztywnych kół do zastosowań torowych, zaczęto stosować patent opracowany przez szwajcarskich mechaników, który wymiernie poprawiał sytuację. Zabieg wiązania powodował odczuwalny wzrost sztywności bocznej koła poprzez pozorne skrócenie szprychy, jednocześnie dając efekt wysokiego kołnierza piasty. Dodatkowym atutem, na który zwrócił mi uwagę Jarek Jagiełło, również z krakowskiego Cyklocentrum, było scalenie całego układu piasta-szprycha-obręcz, w prawie monolityczny zestaw, co skutkowało ogromnym wzrostem reaktywności tylnego koła na nagłe przyspieszenia oraz zwiększenie sterowności przedniego, szczególnie przy jeździe na stojąco. Dawało to bardzo dobre efekty przy piekielnych mocach generowanych przez torowców. Ale jak to wszystko się ma we współczesnych realiach i w kołach 29’’?


Pełen artykuł znajdziecie w bikeBoard 4/2014

Dodano: 2014-04-10

Autor: Tekst: Gracjan Szlagor

Tagi: 29", koła

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • Czy CCC Team zaspokoi oczekiwania polskiego kibica?
  • Mistrzostwa Europy adventure racing w Polsce
  • Żywienie w kolarstwie górskim
  • Zaburzenie wzorca oddechowego i jego możliwe konsekwencje