Na ludowo Łowickie wzory na rowerze? Co ma wspólnego sztuka ludowa i współczesny design? Okazuje się, że całkiem sporo. Moda na produkty w stylu etno rozpowszechnia się coraz silniej Wielu projektantów sięga do ludowych wzorców, pragnąc stworzyć coś nowego, co będzie się odróżniać w zalewie nowoczesności. Ich działanie jest odpowiedzią na potrzeby ludzi szukających w produktach codziennego użytku swojskiej nuty. Ten nurt projektowy, nazywany etnodesignem, bazuje na silnym zakorzenieniu pewnych typowych wzorów w obrębie danej kultury. Ich wykorzystanie spotyka się praktycznie zawsze z akceptacją dużych grup odbiorców, co przekłada się na atrakcyjność rynkową. Etnodesign jest też sposobem wyrażania własnej tożsamości i podkreślania unikalności własnej kultury w dobie ogólnej globalizacji. Wyraża część naszej świadomości społecznej powiązanej z ludowością. Jest częścią tego samego prądu co muzyka folkowa, moda na żywność ekologiczną czy wykorzystywanie w produkcji naturalnych materiałów. Nowatorstwo w etnodesignie polega często na zapożyczeniu pewnych ludowych form przedmiotów i użyciu ich w zupełnie nowym kontekście. Nie jest to zresztą wcale nowa idea. Biorąc przykład choćby z naszego, polskiego podwórka: ponad 100 lat temu Stanisław Witkiewicz tworząc styl zakopiański, który w jego rozumieniu miał się stać polskim stylem narodowym, zapożyczył kształty góralskich sprzętów i stworzył z nich zupełnie nowe przedmioty codziennego użytku. Tak np. wzorem dla zaprojektowanych przez niego foteli były... sanie, dla karnisza - łyżnik (drewniana półka z otworami na łyżki), a dla filiżanki - czerpak. Podobnym kluczem kieruje się Chrum.Company przetważający łowickie wycinanki na niespodziewane wzory drukowane na koszulkach (patrz u góry po prawej) Rowery Maxim Classic 333 to klasyczne pojazdy miejskie. Dzięki wygodnemu siodłu, klasycznej damskiej ramie, regulowanemu wspornikowi kierownicy i amortyzatorowi jazda na takim rowerze jest komfortowa i pozwala zachować wyprostowaną pozycję. Dbając o szczegóły producent wyposażył rower w bagażnik oraz idealny na zakupy kosz. Na tylnym kole znajduje się siateczkowa osłona zapobiegająca wkręceniu się szerokich spodni lub spódnicy w szprychy. Za zmianę biegów odpowiada siedmiobiegowa piasta Shimano Nexus, a prądu do oświetlenia dostarcza prądnica umiejscowiona w przedniej piaście. Rower jest wyposażony w podpórkę oraz przygotowany do montażu zamka blokady tylnego koła. Występuje w dwóch wersjach kolorystycznych: błękitnej i kremowej. Tym, co odróżnia limitowaną serię Classica 333, jest przyozdobienie go wzorami zaczerpniętymi z ludowej ornamentyki. Projektanci Maxima uznali, że skoro motywy folkowe przyjęły się dobrze w stylistyce wyposażenia wnętrz, ubrań czy innych przedmiotów codziennego użytku, można je zapożyczyć do wyróżnienia swojego roweru spośród innych, podobnych miejskich konstrukcji. Nic dziwnego, że sięgnięto do folkloru łowickiego, bo jest on (obok stylu podhalańskiego) najlepiej rozpoznawalny spośród innych stylów polskich obszarów etnicznych. Łowickie wycinanki są kunsztownymi dziełami sztuki, mieniącymi się wszystkimi barwami tęczy. Służyły do dekoracji wiejskich izb od II połowy XIX wieku.

Dodano: 2010-05-31

Autor: Janusz Maniak

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • Czy CCC Team zaspokoi oczekiwania polskiego kibica?
  • Mistrzostwa Europy adventure racing w Polsce
  • Żywienie w kolarstwie górskim
  • Zaburzenie wzorca oddechowego i jego możliwe konsekwencje