W Polsce kolarstwo nigdy nie było i nigdy nie będzie sportem mainstreamowym, ale mimo to pewną widownię jest w stanie zgromadzić.

Liczba zainteresowanych z roku na rok wzrasta, przede wszystkim dzięki wynikom szosowców. Wydaje się, że to powinno być kołem zamachowym dla rozwoju dyscypliny, ale kolejne sukcesy przysparzają coraz więcej kłopotów i są kolejnymi utraconymi szansami bezpowrotnie odchodzącymi w siną dal.

W szczególnie ciężkiej sytuacji jest kolarstwo górskie, w gorszej chyba tylko kolarstwo przełajowe. W tym sezonie założenia były budujące, zarząd
PZKol miał ustalić kalendarz Pucharu Polski MTB XC tak, aby znajdowały się w nim tylko wyścigi rangi UCI. Celem miało być zbieranie punktów, które są potrzebne do zakwalifikowania się do Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Co z tego wyszło? Tzw. afera obyczajowa rozgoniła towarzystwo, sponsor (PKN Orlen) uciekł, a o kolarstwie nikt nie myślał. Kalendarz jednak uchwalono. Znalazło się w nim siedem wyścigów i tylko dwa zostały wpisane do kalendarza UCI.

Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że MTB ma się dobrze, przecież niemal co tydzień rozgrywany jest maraton MTB, w którym startuje mnóstwo osób. Fakt, ale kolarstwo amatorskie nie ma większego wpływu na kolarstwo zawodowe. Tylko Maja Włoszczowska ciągnie nasze MTB od kilkunastu lat i strach pomyśleć, co będzie jak odwiesi rower na kołek. W ostatnich latach pojawiło się kilka jaskółek – ekipy Kross Racing Team i Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team są drużynami z licencją UCI na solidnym poziomie. Poza tym cykl Pucharu Polski MTB na stałe wpisał się do kalendarza imprez. Z drugiej strony, najlepsi młodzieżowcy kilka dni przed Mistrzostwami Europy dowiadują się, że wyjazd jestodwołany, bo ktoś odpowiedzialny za to, nie złożył wniosku o dofinansowanie.


(...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 10/2018. Możesz też kupić e-wydanie.

Dodano: 2018-10-25

Autor: Tekst: Tomasz Bojanowski, zdjęcia: RoobiShot

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści