TLR, czyli Bontrager bez dętek
Produkty Tubeless Ready są obecne w kolekcji Bontragera - i tym samym między innymi w rowerach Trek - już od paru sezonów. Podobnie jak Stan’s No Tubes, Bontrager oferuje kompletny system. Koła oznaczone jako TLR posiadają pasek uszczelniający z zaworem na obręczy, a krawędź obręczy zaprojektowano tak, aby stworzyć możliwie najbardziej szczelne połączenie z dedykowaną oponą. Na sezon 2011 Bontrager odświeżył nazewnictwo swoich opon, np. XR to opony do ścigania, XR0 przeznaczona na ubite trasy, im większa liczba, tym więcej błota i kamieni. Szkoda że TLR pojawia się dopiero w XR2 lub cięższym modelu Revolt. Czyżby Bontrager „nie wierzył” w TLR na szybkich trasach XC?

Lekkie UST
Hutchinson doskonale zdaje sobie sprawę z aktualnych trendów i wad systemu UST. Jako jeden z twórców tego standardu nie chce odwracać się od niego plecami, dlatego w jego kolekcji (poza tradycyjnymi oponami) znajdziemy dwie opcje bezdętkowe. Pierwsza z nich to Tubeless Light, czyli opony UST odchudzone o około 15% - zdaniem producenta są to najlżejsze opony w swojej kategorii. Druga opcja to jeszcze lżejsze Tubeless Ready, na których to jeździ między innymi Julien Absalon. Nic dziwnego, odchudzone UST wciąż jest zauważalnie cięższe od Tubeless Ready. Nowe opony dostępne w tej opcji to między innymi Cobra i Toro. Pierwsza z nich przeznaczona jest do ścigania na suchych trasach, drugą możemy stosować na bardziej błotnistych szlakach, raczej poza trasami wyścigów.

Tubeless Ready wg Specialized
W przypadku Specialized Tubeless Ready nazywa się 2Bliss (bliss - ang. błogość, rozkosz). Według Specialized opony te wykorzystują najlepsze cechy rozwiązań tradycyjnych i UST. Mają one wzorowaną na UST stopkę, gwarantującą szczelne połączenie z obręczą, oraz są zwulkanizowane dodatkową ilością gumy na bokach. Według Specialized taka budowa zapewnia lepszą (w porównaniu do zwykłych opon z uszczelniaczem) szczelność przy zachowaniu wagi porównywalnej do opon „dętkowych”. W wersji 2Bliss dostępne są niemal wszystkie opony Specialized (w tym tegoroczna nowość, ważąca około 400g - w topowej wersji - opona Renegade, przeznaczona do XC) z wyjątkiem modeli DH, Armadillo, Armadillo Elite i wersji 29”. Opony 2Bliss mogą być używane z dętkami, uszczelniaczem Specialized AirLock Pro lub innym. Spec nie wspomina o 2Bliss w kontekście kół, tak więc opony z tym rozwiązaniem mogą być używane również z obręczami/kołami innych producentów.

Wielcy nieobecni
W „tramwaju z napisem Tubeless Ready” brakuje kilku dużych producentów rowerowego ogumienia. Jednym z nich jest np. Continental, co jest dziwne o tyle, że producent ten ma ogromne doświadczenie w rozwiązaniach bezdętkowych stosowanych w... samochodach. Najwyraźniej jednak (jak na razie) nie jest zainteresowany przeniesieniem ich do opon rowerowych i „trzyma się” standardu UST. Podobnie postępuje Kenda i Maxxis, w których ofercie znajdziemy opony UST i nic co przypominałoby Tubeless Ready. Nie oznacza to oczywiście, że nie należy eksperymentować z oponami tych producentów i uszczelniaczem, pamiętajmy jednak, że oficjalnie nie wspierają oni Tubeless Ready.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2011-01-31

Autor: Tekst: Paweł Steinke

Tagi: Tubeless, Tubeless Ready

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920