Dlaczego UST tyle waży?
Duże różnice w wadze opon UST i „zwykłych” wynikają z ich budowy. Lekkie opony „dętkowe” nie są w 100% szczelne - aby zmniejszyć ich masę producenci starają się zmniejszyć ilość ciężkiej mieszanki gumowej zużytej do ich produkcji, zwłaszcza na bokach opony. Opona UST, ze względu na brak dętki, musi być całkowicie szczelna, a więc w całości zwulkanizowana gumą. W przypadku rozwiązań Tubeless Ready korzystamy z lekkiej opony uszczelnionej lekkim płynem, osiągając wagę, do której zestawom UST ciężko się zbliżyć.

Uszczelniacze i konwersje
Na tym rynku liderów jest dwóch: Joe i Stan. 125 ml mleczka lateksowego Joe’s No-Flats Super Sealant kosztuje 32 zł, a taka ilość powinna wystarczyć do uszczelnienia kompletu kół XC. Może być wykorzystywane również do zapobiegania przebiciom w „tradycyjnych” dętkach - warunkiem jest możliwość wyjęcia zaworka. Wg producenta może pełnić ono swoją funkcję nawet przez 12 miesięcy. Kompletny zestaw do konwersji kół „dętkowych”/ Tubeless Ready na bezdętkowe kosztuje 195 zł. W jego skład wchodzi 500 ml mleczka lateksowego, aplikator, dwie opaski uszczelniające obręcz, rolka samoprzylepnej opaski na obręcz, adapterki do wentyli i zapasowy wentyl. Dostępne są wersje kompatybilne z obręczami o szerokości wewnętrznej do 17 mm i 17-22 mm.

Za 473 ml uszczelniacza Stan’s No Tubes zapłacimy 61 zł. Taka ilość wystarczy do uszczelnienia kilku kół. Za pełny zestaw do konwersji (uszczelniacz, dwie opaski na obręcz, rolka samoprzylepnej opaski na obręcz) musimy zapłacić 265 zł. Stan’s No Tubes to nie tylko płyny i zestawy do konwersji zwykłych kół na Tubeless Ready. W ofercie tej marki znajdziemy również obręcze i zbudowane z ich wykorzystaniem gotowe koła. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to niska masa obręczy - topowy model ZTR Alpine waży jedynie 330 g i w Polsce kosztuje 295 zł. Powyższy wynik osiągnięto między innymi dzięki niższym niż standardowe bokom obręczy. Poza zmniejszeniem masy, rozwiązanie to zmienia także nieznacznie kształt założonych na obręcz opon, zwiększając ich szerokość i zwiększa odporność zestawu na snakebite’y, jeśli stosujemy dętki. Rzecz jasna, wszystkie obręcze ZTR są kompatybilne z opaskami i uszczelniaczami Stan’s No Tubes, pozwalając na budowę bardzo lekkich kół. W ofercie sa też obręcze do enduro, FR i tłentynajnerów.

Kolekcja Tubeless Ready
W przyszłorocznej kolekcji Schwalbe opony Furious Fred, Racing Ralf, NobbyNic oraz Fat Albert w wersjach EVO będą występowały tylko jako UST lub Tubeless Ready. Tę ostatnią można z powodzeniem używać zarówno z dętką, jak i z płynem i opaską uszczelniającą. W oponach tych zastosowano specjalnie uformowaną i powlekaną stopkę, dzięki której połączenie opony i krawędzi obręczy jest szczelniejsze. Obwód opony również jest minimalnie mniejszy, aby zapewnić lepsze połączenie z obręczą. Podczas prezentacji nowego rozwiązania pracownicy Schwalbe udowodnili, że możliwe będzie napompowanie nowych opon zwykłą ręczną pompką, nawet bez opaski i płynu w środku - nie wiemy, jak długo ćwiczyli ten „numer” przed prezentacją, ale jak tylko wpadną nam w ręce nowe opony niemieckiego producenta, niezwłocznie sprawdzimy, czy jest to możliwe.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2011-01-31

Autor: Tekst: Paweł Steinke

Tagi: Tubeless, Tubeless Ready

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920