Tym samym, wybierając zestaw kół i ogumienie do roweru, możemy korzystać z następujących możliwości:
- „tradycyjne” dętkowe koła i opony
- zestaw UST
- koła UST z uszczelniaczem i „dętkowymi” oponami wypełnionymi uszczelniaczem
- konwersja „dętkowych” kół i opon na bezdętkowe z wykorzystaniem komponentów oznaczonych jako Tubeless Ready (lub bez ich pomocy).

W dalszej części artykułu znajdziecie krótkie i całkiem teoretyczne porównanie powyższych rozwiązań. Do porównania wybraliśmy koła Mavic Crosmaxx ST Disc (1615 g) oraz ogumienie Schwalbe (korzystaliśmy z danych podawanych przez producentów).

Dętki i UST
Obręcze wybranych do porównania kół można wykorzystywać zarówno z oponami UST jak i dętką i „tradycyjną” oponą. Po założeniu opony UST Schwalbe Racing Ralf 2,10 (2x 655 g) zestaw UST waży 2925 gramów. Wybierając „dętkową” wersję tej samej opony (2x 465 g) i dętki również Schwalbe (2x130 g) otrzymujemy zestaw ważący 2805 gramów.
Ponad 100 gram różnicy piechotą nie chodzi ale główną zaletą rozwiązania bezdętkowego jest jednak możliwość jazdy na niższych ciśnieniach i - co za tym idzie - lepsza przyczepność. „Dętki” z kolei są lżejsze a ponadto łatwiejsze do naprawy „na trasie”.

Rozwiązania z uszczelniaczem
Jak łatwo się domyślić, koła UST z „tradycyjnymi” oponami i uszczelniaczem będą nowym liderem naszego porównania. W takiej konfi guracji nasz zestaw będzie ważył około 2705 gramów (przy wykorzystaniu około 80 g uszczelniacza na jedno koło). Zysk w porównaniu do wersji UST wynosi więc około 225 g, a nie zapominajmy, że jest to masa rotująca, czyli pierwsze miejsce, gdzie powinniśmy szukać wagowych oszczędności. Jednym z niewielu minusów zestawów koło UST+uszczelniacz+zwykłe opony jest ograniczony wybór obręczy. W praktyce należałoby korzystać tylko z gotowych zestawów kół. Na szczęście - jak już wspomnieliśmy wyżej - producenci uszczelniaczy dostrzegli tę lukę i wprowadzili do swojej oferty kompletne zestawy do konwersji „zwykłych” obręczy na bezdętkowe. Dzięki nim można korzystać z praktycznie dowolnych felg, jednak na wszelki wypadek warto przejrzeć tabelki kompatybilności na stronach producentów uszczelniaczy i konwersji. Uchroni nas to od przykrych niespodzianek przy montażu lub zaraz po nim.

A co z masą? Jak pisaliśmy wyżej, Tubeless Ready to „zwyczajne” opony ze zmodyfi kowaną stopką. Oznacza to również, że nie różnią się one wagą od lekkich, dętkowych opon. Trzymając się powyższego przykładu możemy śmiało stwierdzić, że masa takiego zestawu będzie porównywalna ze zwykłymi oponami zahermetyzowanymi na obręczy UST, jednak dzięki lepszej kompatybilności z produktami uszczelniającymi montaż takiej opony będzie łatwiejszy, a połączenie szczelniejsze. Dodatkowo wielokrotnie rośnie ilość obręczy, kół i opon, z których możemy korzystać, co sprawia, że łatwiej będzie dobrać komplet idealnie trafiający w potrzeby użytkownika. Tubeless Ready łączy to, co najlepsze w rozwiązaniach tradycyjnych, jak i bezdętkowych.

Podsumowując...
Który sposób na brak dętek jest najlepszy? Tę decyzję pozostawiamy Wam, jednak wydaje się, że UST zostanie zdominowane przez nowy system. Tubeless Ready wygrywa większą otwartością systemu, szerokim wyborem obręczy i opon oraz oczywiście niższą masą. Co więcej, ma już za sobą początkowe niedoskonałości i nie jest już „patentem”, lecz pełnowartościowym, godnym polecenia produktem.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2011-01-31

Autor: Tekst: Paweł Steinke

Tagi: Tubeless, Tubeless Ready

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920