Campagnolo, Shimano i SRAM. Ale rośnie grono aspirantów.
Co prawda trzecia wojna światowa z tego powodu nie wybuchła jeszcze. Ale co chwila wśród rowerowej braci powracają i pojawiają się nowe pytania w stylu X.0 czy XTR? Red czy Record, a teraz to nawet czy Super Record? A może Dura Ace Di2? Ale na tym nie koniec. Znajdziemy także mniej lub bardziej znane firmy, które próbują dotrzeć do niezdecydowanych lub do indywidualistów, którzy za wszelką cenę pragną wyróżniać się z tłumu podczas maratonu czy ścigania na szosie. Niektóre firmy od lat odgrzewają tego samego kotleta, inne dopiero co upichciły specjalności szefa... produkcji.
Token w swojej kolekcji ma znaną już pełną szosową grupę Accura CX oraz AX, w tym roku wprowadził tam nieznaczne zmiany w postaci nowej dwuczęściowej kasety. Cztery największe tryby wycięte są z aluminiowego bloku i pokryte dodatkowo ceramiczną powłoką, a pozostałe to monolit z tytanu. Masa w zależności od wybranej wersji przełożeń waha się dla Shimano pomiędzy 105 a 139 g, dla Campagnolo od 102 do 145 g. Tokenowcy zaprezentowali także niespotykaną dotychczas kasetę zrobioną w ten sam sposób, tylko przeznaczoną do MTB 11 – 32 (9 sp.) i ważącą 163 g.
Na stoisku Storcka można było odnaleźć komponenty szosowe wchodzące w skład napędu, bliźniaczo podobne do tych z Tokena. I co się okazało? No oczywiście: „Storck by Token”. Wyjątek stanowi znana od dość dawna korba Power Arms, dostępna na standardowe mocowanie śrub tarcz oraz w wersji kompaktowej (foto 8). Wraz z fenomenalnie wyglądającymi hamulcami (foto 9), anodowanymi na niebiesko, grupa prezentuje się smakowicie i nawet fakt, że kto inny ją wykonał, nie umniejsza jej zalet i masy 1755 g. W skład grupy wchodzą korby, kaseta, klamkomanetki (10 sp.), przerzutki (przednia na hak) i hamulce (patrz zdjęcia 7-10).
Na rowerze teamu BH SR Suntour zauważyliśmy manetkę Suntour SL-Duro27E (foto 16). Konstrukcja teoretycznie nie nowa, ale dopiero teraz mieliśmy okazję przyjrzeć się jej z bliska. Manetka ma dwa ciekawe rozwiązania. Pierwsze to zmiana biegów, gdzie zarówno redukcja jak i multiplikacja, odbywa się jedną dźwignią (mechanizmy auto-return). Po drugie - „wyświetlacz” podzielony jest na trzy paski i w każdym wskaźnik położenia biegu pokazuje się w innym kolorze (czerwony dla biegów najszybszych, zielony dla najwolniejszych i żółty dla pośrednich). Manetki
współpracują z przerzutkami SRAM.
Hyper Crank (foto 4) to innowacyjny system mechanizmu korbowego. Kształt samej korby zwiększa osiąganą moc o 18,44% w porównaniu do produktów klasy XTR-a. Projekt pozytywnie przeszedł testy wytrzymałościowe, przeprowadzone według europejskich standardów. Dostępne będą wersje z długością ramion do wyboru od 165 mm do 177,5 mm (zmieniające się co 2,5 mm), a także w różnych kolorach. No to jak nic szykuje się przełom w kolarstwie. Lightweight RD w pełni zasługuje na swoją nazwę (zdjęcie 3). 120 g, czy nawet mniej, jak zapewnia producent, to najlepszy wynik na rtynku, choć nie jest to jednak zupełna nowość. Na podziw zasługuje także to, że została ona wykonana ręcznie (sic!) z carbonu oraz tytanu. Perfekcyjne wykonanie i podobno równie rewelacyjna zmiana przełożeń. Jeśli działa tak jak waży i wygląda, to zasługuje na brawa. Niestety zamocowano ją do ohydnie wymalowanego roweru (foto 2). Szosowcy mają z czego wybierać, choćby takie manetki Modolo Morphos (foto 5), przez niektórych z pewnością jednak znane, ale czy wszystkich? A obok elementy grupy Sunrace Driven MRZ (foto 11-14). A jak ktoś nie chce
pełnej grupy to... przerzutka przednia FSA Energy FD (foto 1), pasująca do 10 biegów, dostępna w wersji na obejmę lub z bezpośrednim mocowaniem do ramy, a do tyłu za to THM Carbones, czyli jakieś 100 g carbonu odpowiadające za Twój napęd (foto 15). A i nawet coś dla miłośników szosy
z prostą kierownicą, a raczej górali wskakujących od czasu do czasu na rower z cienkimi gumkami, się znajdzie. Manetka SRAM-a DoubleTap, która może obsługiwać już 10 (foto 6).

Dodano: 2008-10-31

Autor: Tekst: Wojtek Szlachta

Tagi: FSA, Lightweight, Suntour, Token, Sunrace

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • Czy CCC Team zaspokoi oczekiwania polskiego kibica?
  • Mistrzostwa Europy adventure racing w Polsce
  • Żywienie w kolarstwie górskim
  • Zaburzenie wzorca oddechowego i jego możliwe konsekwencje