Jesienią Roku Pańskiego 1871, na bicyklach Ariel wyprodukowanych przez firmę Starley&Smith Szanowni Panowie James Starley i William Hillman przebyli w ciągu jednego dnia drogę o długości 160 km z Londynu do Coventry. To był wielki sukces komercyjny i początek długiej podróży bicykli przez całe dziesięciolecia historii. Coraz doskonalszych. Bicykl i "cyklizm" podbił Europę i Amerykę Północną. Bo podbił serca. Szczególnie młodych ludzi wywodzących się z klasy średniej. Ale musisz wiedzieć, że był to sport elitarny. Bicykl nie był tani, a jazda na nim nie była prosta. I przez to tym bardziej pociągająca. Zakładano kluby bicyklowe, które propagowały ideę podróżowania na Wielkim Kole. Wyobraź sobie, że w 1880 r. w każdym większym kanadyjskim mieście był już taki. Rok później powstało ogólnokrajowe Kanadyjskie Towarzystwo Bicyklowe. A wiesz, że tak jest do dziś? W Austrii, Australii, Anglii, Stanach Zjednoczonych, nawet w Czechach istnieją organizacje zrzeszające ludzi, którzy na swoich XIX wiecznych bicyklach lub ich wiernych replikach przemierzają świat. Dlaczego to robią? Przypomnij sobie, co przed chwilą opowiadali nasi cykliści. I posłuchaj kolejnej gawędy. Już sama nauka jazdy na bicyklu daje wiele radości. Kręcenie pierwszych kręgów w tej niebanalnej dyscyplinie to naprawdę wielka frajda. Gdy zaczynasz panować nad bicyklem, wyczuwasz kontrowanie kierownicy, decydujesz się pokonać pierwszy zakręt. Nie wiem do czego mógłbym porównać tę przygodę - może do chodzenia na szczudłach? Z tą drobną różnicą, że jazda na bicyklu jest dużo prostsza. Nareszcie nabrałeś ochoty? To czas na pierwszą lekcję. Aby wsiąść na welocyped musisz lewą nogę postawić na stopce tuż nad tylnym kółkiem, mocno odepchnąć się prawą i od razu wskoczyć na siodło. Pamiętaj, że jedziesz na "ostrym kole" ponad półtorametrowej wysokości. Masz pojęcie, jak to szybko mknie? 40 km/h nie jest problemem. Wyobraź sobie, jak niesamowitą przygodą jest branie zakrętu przy prędkości 25 km/h, kiedy głowa wisi 2 i pół metra nad ziemią... Już rozumiesz, dlaczego bicykle przeżywają drugą młodość. Zażywają nawet stopów aluminium i włókien węglowych. I coraz lepszych hamulców... I dlaczego w ramach nauki jazdy ćwiczy się bezpieczne wychodzenie z upadków... Chciałbyś zsiąść? Zwolnij. Ten wielki żyroskop pozwoli Ci utrzymać równowagę przy prędkości 2 km/h. Teraz po prostu zeskocz. Na Twoim własnym bicyklu będzie Ci dużo wygodniej. Bo zbudowany będzie na Twoją miarę. I na miarę starych czasów...

Ogromne koła cofają czas
wprawiają w zachwyt i bawią nas.
Jaśnieją oczy znikają łzy
realne stają się dzisiaj sny.

"Kolekcja Bicykli" to:
Łukasz Cybulski
Sebastian Kamiennik
Michał Kamiennik
Krzysztof Cłapiński
Janusz Cłapiński
Wojciech Korpacz
Michał Hofman
Piotr Ligenza
Hubert Mazurkiewicz
Poznasz ich bliżej na stronie www.bicykle.pl

Wiecie, że zanim powstały opony pneumatyczne, rowery były wyposażane w różne resory? Gdy Dunlop rozpowszechnił opony, zaprzestano prac nad amortyzacją w rowerze uznając ją za niepotrzebną. A teraz proszę, minęło niecałe 150 lat i dzisiaj trudno wyobrazić sobie rower bez przynajmniej jednego amortyzatora.

1493 r. Fakt czy fałszerstwo?
Niektórzy przypisują wynalezienie roweru Leonardowi da Vinci. Inni twierdzą, że szkic pochodzący z końca XV wieku został wykonany przez jednego z jego uczniów. Są i tacy, którzy twierdzą, że to fałszerstwo. W wątpliwość nie poddaje się jednak autentyczności szkicu, na którym znajdowała się przekładnia łańcuchowa.

1765 r. Napęd "Flintstonowy"
Mniej więcej w tym czasie (różne źródła podają różne daty: 1771, 1790), francuski hrabia William de Sivrac konstruuje dwukołowy pojazd o nazwie Celeryfer. Łączył dwa koła drewnianą ramą, na której siedzący okrakiem jeździec odbijał się stopami od ziemi. Ten protoplasta roweru miał jedną zasadniczą wadę: przednie koło nie było kierowalne i aby zmienić kierunek jazdy należało obrócić pojazd. Legenda głosi, że koła zostały wykonane z dennic beczki po winie, którą Sivrac z towarzyszami wcześniej osuszył. W każdej legendzie jest kropelka prawdy...

Dodano: 2005-07-12

Autor: bikeBoard

Tagi: historia roweru

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • Czy CCC Team zaspokoi oczekiwania polskiego kibica?
  • Mistrzostwa Europy adventure racing w Polsce
  • Żywienie w kolarstwie górskim
  • Zaburzenie wzorca oddechowego i jego możliwe konsekwencje