Jeżeli macie więcej niż 175 cm wzrostu, a jeszcze tego nie zrobiliście, to w najbliższym czasie kupicie sobie nowy rower. I będzie on miał Wielkie koła. Bo to jest Wielka (r)ewolucja koła.
W numerze bikeBoard 10/2007 (gdzie kupić) zamieściliśmy obszerny artykuł o nowościach na rok 2008 w rowerach z kołami 29". A poniżej zamieszczamy dla przypomnienia kilka naszych archiwalnych materiałów, z początku 29-cio calowej rewolucji.
Heroldem rowerów na 29” kołach był Gary Fisher. I wszyscy mieli mu za złe to dziwactwo, ale pamiętam jak w 2002 roku pierwszy raz siedzieliśmy za sterami pokracznej maszyny Gary Fisher Mt Tam. Była odrażająco brzydka. Ale po pierwszej rundzie testowej pomyślałem, że muszę mieć taki rower.
W bB bikeBoard 6/2001 (gdzie kupić) raportowaliśmy:
700c, 29” czy 26”
Gary Fisher postanowił dodać twórczego fermentu i przedstawił swój nowy projekt – w pełni terenowy rower zbudowany na obręczach 700c. Taki sprzęt zapewnia olbrzymią uniwersalność. Po założeniu opon szosowych uzyskujemy „szosówkę”, na oponach trekkingowych skuteczny trekking pozbawiony wad roweru górskiego. Po zaopatrzeniu go w specjalne szerokie ogumienie można cieszyć się walorami rasowego MTBiku.
Wildernes Trail Bike (WTB) zajmuje się projektowaniem komponentów i wzorów opon. Jednym z ich najbardziej dochodowych przedsięwzięć był, sprzedany Panaracer’owi wzór bieżnika – Smoke i Dart. Firma ta jako pierwsza zdecydowała się wyprodukować specjalną oponę o objętości (przekroju) zbliżonym do opony MTB i umożliwiającym montaż na obręczy o większej średnicy 700c.
Jak mówią przedstawiciele firmy ich głównym zadaniem było stworzenie opony, która stanie się poligonem dla firm produkujących ramy i rowery. Nowy standard rodzi bowiem szereg wyzwań, których uniknąć można wyłącznie budując prototypy ram. Mając do dyspozycji oponę WTB będzie to znacznie łatwiejsze.
Problemy jakie trzeba rozwiązać przed wprowadzeniem do produkcji:
- Geometria terenowego roweru wymaga krótkiego tylnego widelca – obowiązującym standardem jest 425 mm. W połączeniu z większym kołem i szeroką oponą wywołuje spore problemy dla przedniej przerzutki.
- Kolejnym wymiarem który powinien pozostać niezmieniony jest rozstaw osi (standard 1060 mm). Większe koła zmniejszają dystans pomiędzy palcami stopy, a przednią oponą. Zahaczyć nie trudno.
- Osoby niskiego wzrosty będą miały problemy z wsiadaniem na większą „kozę”.
Wobec tego jakie są powody, żeby kupić taki rower?
- 29” koła toczą się znacznie łatwiej
- Koła o większa średnicy lepiej radzą sobie z nierównościami.
- Powierzchnia przylegania opony do podłoża jest większa – zapewnia to lepszą przyczepność.
- Taka obręcz pozwala na stosowanie wąskich szosowych opon pompowanych do wysokich ciśnień jak i nowych, znacznie szerszych niskociśnieniowych do jazdy w terenie. Zmiana detalu jakim jest opona może całkowicie przekształcić charakter roweru i uczynić go bardzo uniwersalnym.
Minusy takiego rozwiązania
- Większe koła = większa masa = większe trudności z rozpędzeniem i zahamowaniem.
- Ograniczona ilość amortyzowanych widelców wysokiej jakości. 
Argumenty przemawiające za ich stosowanie oparły się próbie czasu i są nadal aktualne! Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersja artykułu zamieszczonego po sześciu latach od pierwszej wzmianki. Pojawiło się bowiem kilka nowych kwestii. Omawiamy w nim rowery, które niespodziewanie pojawiły się w kolekcjach takich tuzów jak: Gary Fisher, Trek, Bianchi, Kona, GT, Felt, Marin a nawet Univega.

Dodano: 2007-10-31

Autor: Tekst:M.Kędracki,P.Kisielewski,zdjęcia:bikeBoard,arch.producentów,Trek,H.D

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • Czy CCC Team zaspokoi oczekiwania polskiego kibica?
  • Mistrzostwa Europy adventure racing w Polsce
  • Żywienie w kolarstwie górskim
  • Zaburzenie wzorca oddechowego i jego możliwe konsekwencje